Egészségügyelet / Életmód / Egészséges életvitel / 7 szokás, amitől szebben öregszel

7 szokás, amitől szebben öregszel

Vannak olyan szokások, melyekkel szépen gyarapíthatjuk az éveink számát. A testmozgás, a diéta, az életmódbeli tényezők ugyanolyan szerepet kaphatnak a „minőségi, vagyis „szépen öregedés”folyamatában, mint a genetika. A korral sok minden jár, az idősödés érinti a testet – beleértve a hajadat, a bőrödet, a szívedet, az izmaidat és még sok mást -, ennek ellenére van rá mód, hogy ezt is „szépen csináljuk”, és könnyű legyen elfogadni. Ebben segít az a 7 szokás, amit cikkünkben találhatsz.

1.Őrizd meg a pozitív szemléletedet

Ha az öregedésről van szó, az vagy, amit gondolsz. Azok az emberek, akik úgy gondolnak az évek számára, mint a bölcsesség és elégedettség szintjeire, több mint 40%-kal nagyobb eséllyel kerülhetik el a demenciával kapcsolatos folyamatokat, mint azok, akik az öregedést a tehetetlenség és a haszontalanság érzésével élik meg.

2. Figyelj oda arra, mit eszel…

A szervezet életkorát illetően a táplálkozás minősége és mennyisége is meghatározó szereppel bír. A legújabb kutatások szerint a legegészségesebb étrend friss gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban, fehérjében gazdag, alacsony glikémiás indexszel. Erre nagyszerű példa a mediterrán étrend, ami növényi alapú ételekben, diófélékben gazdag, és mértékkel vörösbort is tartalmaz. Ráadásul hetente kétszer halat ír elő, és a só fogyasztását is mérsékli. Tudományos tények támasztják alá, miszerint ez a fajta diéta segít a kor előrehaladásával jelentkező szívinfarktus, agyvérzés, korai elhalálozás kivédésében. További előnye, hogy az omega-3 zsírsavakban gazdag ételek, amilyen a dió, a lazac, a lenmag, a bőr számára értékes ásványi olajokat tartalmaznak, és fiatalosabbá teszik a bőr megjelenését. Ezzel ellentétben a cukros, szénhidrát-nehéz és zsíros ételek, felgyorsíthatják az öregedési folyamatot. Bevásárlásnál, étkezésnél válaszd a teljes kiőrlésű gabonaféléket és a természetes édesítőket a cukor helyett.

öregedj szebben így

3. … És mennyit eszel

A túlzásba vitt étkezések rövidítik az élettartamot, szív- és érrendszeri megbetegedést, és 2-es típusú cukorbetegséget eredményezhetnek. A hosszabb élettartam érdekében a legjobb az, ha kiegyensúlyozott étrendhez ragaszkodunk, ami körülbelül 2,5 csésze zöldséget, 1,5-2 csésze gyümölcsöt, 3 csésze tejterméket, egy kevés teljes kiőrlésű gabonát és fehérjét tartalmaz minden nap.

4. Mozogj rendszeresen

A minőségi élet elengedhetetlen része az aktivitás. 30 és 70 éves kor között egy átlagos nő elveszíti az izomtömegének 23 százalékát. A rendszeres és változatos mozgás nem csak az izmaid tömegét növelheti, de az életkorral járó memóriavesztést is csökkentheti, akár még 90 éves korban is. Az Alzheimer-kór az összes demenciával járó eset 60-70%-át teszi ki, megfelelő fizikai aktivitással 25%-kal csökkenthető a betegség kialakulásának esélye. A testmozgás ugyanis erősíti a hippocampust, az agy tanuláshoz kapcsolódó régióját. (Így gyakorlatilag edzésben tartja az agyat is.)

5. Maradj szociális

Minél több barátod, hozzátartozód van, illetve minél több időt töltesz másokkal, annál tovább élhetsz. Kutatások igazolják, hogy az erős társadalmi kötelékekkel rendelkezők nagy százalékkal élnek tovább, mint a rossz kapcsolatokkal vagy kapcsolatokkal egyáltalán nem bíró társaik.

6. Óvd a bőröd a naptól

A túl sok napon töltött idő, ráncokat okoz, nem beszélve a rákkeltő tényezőkről. A fényvédő használata sokat segít a bőr öregedésének lassításában. Bár a nap sugarai segítik a D-vitamin termelődését, ami elengedhetetlen a csontok egészségéhez, ez aligha indokolja a rendszeres leégést. A D-vitamin termelődéséért máshogy is tehetünk, fogyassz több lazacot vagy tojást (a sárgáját se hagyd ki!).

7. Aludj sokat

Éjszakánként 7-9 óra alvás az ideális a National Sleep Foundation szerint. A nem elegendő alvás növeli az elhízás, a szívbetegség és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Továbbá „az alvás megszépít” szentencia sem mítosz, mivel közben a testben növekedési hormon szabadul fel, amely segít a kollagén és az elasztin helyreállításában. Ezek pedig a fiatal, egészséges bőr építőkövei. Bizonyos kutatások mára összefüggést találtak az álmatlanság és az agy gyorsuló öregedése között is. Más szóval, az alvás krónikus hiánya hátrányosan befolyásolja az agy működését, és felgyorsítja az öregedési folyamatot.

Ne gondold azt, hogy az elegendő alvás luxus, mert az életedet, egészségedet szolgálja. Fogadd meg cikkünk tanácsait, hogy feletted ne csak “eljárjon az idő”, de szépen és elégedetten teljenek a nagyszülői évek is!

Forrás: health.com

Nézd meg ezt is

A demencia megelőzhető

9 mód arra, hogy nagyobb eséllyel kerüld el a demenciát

A demenciás esetek mintegy harmadát ki lehetne küszöbölni, ha életünk során jobban odafigyelnénk a mentális ...

Minden vélemény számít!