Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Cukrom, cukrom mondd meg nékem…

Avagy milyen cukrot érdemes fogyasztani?

Szervezetünk szükségletéhez képest rengeteg cukrot fogyasztunk, vagyis azt a mennyiséget, amit beviszünk, testünk nem tudja hasznosítani. Természetesen megpróbálja mindet megemészteni, de ehhez más értékes anyagokat von el, például kalciumot. Ennek köszönhető, hogy megjelentek az „egészségesebb” cukrok a piacon, de biztosan jobbak, mint a kristálycukor? Ha igen, miért?

Milyen cukrot fogyassz?

  • Kristálycukor: A leginkább használatos fehér cukrot, vagyis a kristálycukrot cukorrépából vagy cukornádból készítik. A felszeletelt növényt először áztatják, majd préselik, aztán mésszel megtisztítják (a szennyeződésektől és a szerves anyagoktól is), majd további tisztítási és finomítási eljárások révén elérik a szirupos formát, amelyet végül kristályosítanak.
  • Barna cukor: Az egészségesebbnek vélt barna cukor készítése csak egy lépésben tér el a kristálycukorétól. A sűrítés során kinyert melasz nevű anyagot, amelynek még van valamennyi ásványi anyag tartalma, visszakeverik a finomított cukorhoz. Előfordul azonban, hogy a melasz helyett színezőanyagot használnak, így semmivel nem egészségesebb, mint a szimpla fehér cukor.
  • Nádcukor: A nádcukor viszont egy valóban egészségesebb forma. Általában bioboltokban lehet hozzájutni. Készítése során préselik a cukornádat, majd az így kapott léből gőzöléssel készítenek granulátumot. Jelentős a B-vitamin és az ásványi anyagtartalma is.
  • Fruktóz-szirup: A fruktóz-szirup, vagy más néven kukoricaszirup gyártása során a szacharózt glükózra és fruktózra bontják, amely miatt a szirup édesebb lesz és folyékony állagú. Az élelmiszeripar előszeretettel használja az üdítők, kekszek, fagylaltok ízesítéséhez, de található a virsliben és a mirelit pizzatésztákban is, és néhány méztípusban szintén előfordul. A fruktóz-szirupnak köszönhető, hogy jelentősen több cukor jut a szervezetünkbe a szükségesnél.

Cukor az üdítőkben.

  • Szőlőcukor: A népszerű szőlőcukrot megnyerő neve ellenére burgonyából vagy kukoricából készítik. Fogyasztását főleg sportolóknak javasolják, mivel felpörgeti a szervezetet, azonban káros hatása is ebben rejlik. A szőlőcukor hirtelen növeli a vércukorszintet.
  • Méz: Az ínycsiklandó mézet, ha mértékkel fogyasztjuk kifejezetten egészséges. Rengeteg tápanyagot tartalmaz, magas kalóriatartalma miatt viszont túlzott mennyiségben nem éppen diétás megoldás.
  • Datolyacukor: A datolyacukor szárított datolyából készül és igen hatékony édesítőszer. Lassan szívódik fel, magas tápanyag- és kalóriatartalma van, és meglehetősen drága megoldás is.
  • Nyírfacukor: Az egyre nevesebb nyírfacukor vagy más néven xilit, xylitol leggyakrabban kukoricarostból vagy nyírfakéregből készül. Nagy mennyiségben hasmenést okozhat. Mivel a nyírfacukornak kis hányada szívódik fel a szervezetben, nem terheli az inzulinháztartást.
  • Stevia: Nem minősül cukornak, de természetes édesítőszerként tartják számon a steviát (sztíviát). Por és oldat formájában is kapható. Kifejezetten gyógynövénynek számít és sokkal édesebb, mint a cukor, ugyanakkor van egy jellegzetes mellékíze, amelyet a gyártók nem tudnak kiküszöbölni. Nem a legolcsóbb megoldás, ugyanakkor kevés elég belőle így sokáig elég.

A magyar ember évente átlagosan 40 kg cukrot fogyaszt, ami heti 8 dkg mennyiséget jelent, de az ünnepek alatt ez a szám akár háromszorosára is növekedhet, és mint tudjuk, sok kicsi sokra megy.

Mivel nem tudjuk felmérni mennyi cukrot fogyasztunk naponta az ételeinkkel, így az egyetlen megoldás, ha próbáljuk kerülni azokat a termékeket, amelyekről tudjuk, hogy nagy mennyiségben tartalmaznak valamilyen édesítőszert (pl. cukros üdítőitalok).

Igyekezzünk egészségesebb, sovány ételeket fogyasztani és lehetőleg ne mirelit, vagy előfőzött változatot. Kis odafigyeléssel kordában tarthatjuk a bevitt cukormennyiséget, amely nem csak a diéta szempontjából, hanem vércukorszintünk egészséges szinten tartásához is fontos.

 

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

Szervezettámogató édesítő? Tudj meg többet a glicinről

Ha olyan cukorpótló megoldást keresel, amivel úgy érheted el a megfelelő ízélményt, hogy közben az egészségedet is támogatja, érdemes a glicint választanod.

Vélemény, hozzászólás?