Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Napi fél bögrényi dióval a rossz koleszterinszint ellen

Ha az emberek, különösen a férfiak a napi étrendjüket kiegészítik egy kevés dióval, teljesen függetlenül attól, hogy mit esznek még, csökkenhet a rossz koleszterinjük értéke, ezáltal a szívbetegségek kockázata is.

Az Amerikai Szív Társaság Circulation című lapjában publikált, friss kutatásában a tudósok azt figyelték meg, hogy azok az emberek, akik legalább 2 éven keresztül minden nap megesznek fél bögrényi (egy maréknyi) diót, azoknál csökkent az értéke az LDL-, más néven “rossz” koleszterinnek. Az LDL-részecskék számának növekedésével nő a kockázata a szív- és érrendszeri betegségeknek, ezért fontos alacsonyan tartani.

Dió kontra LDL-koleszterin

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a dió gazdag omega-3 zsírsavakban, és emiatt a rendszeres diófogyasztás összefügg a szívbetegségek ritkább előfordulásával. Egyébként ez érvényes a mogyorófélékre is.

“Ez az egyik oka annak, hogy a dió csökkenti az LDL-szintet, azonban most már van egy másik magyarázatunk is erre: a dió javítja az LDL-részecskék minőségét” – nyilatkozta a tanulmány társszerzője, dr. Emilio Ros, aki a Barcelonai Klinika és Kórház Endokrinológiai és Táplálkozási Szolgálat Lipid Klinikájának igazgatója.

“Az LDL-részecskéknek különböző méretük van. A kutatásokból megtudtuk, hogy a kicsi és sűrű LDL-részecskék gyakran vannak kapcsolatban az érelmeszesedéssel, amikor zsíros plakkok rakódnak le az artériák falán. A kutatásunk azonban túlmegy az LDL-koleszterinszint vizsgálatán, és komplex képet ad az összes lipoproteinről, valamint arról is beszámolunk, hogy a napi diófogyasztás hatására csökken a szív- és érrendszeri betegségek kockázata” – tette hozzá..

Napi fél bögrényi a kulcs

A kutatásban 708, 63 és 79 év közötti, részben spanyolországi Barcelonai, részben kaliforniai Loma Lindai lakos vett részt. Az egyik csoportnak 2 éven keresztül fél bögrényi dióval egészítették ki a napi étrendjét, a másik csoport tagjai nem ettek diót.

A 2 év leteltével a tudósok megmérték a résztvevők teljes LDL-szintjét, az LDL-részecskék koncentrációját, és méretét is, hogy pontos képet kapjanak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról.

Összesen 628-an fejezték be a kutatást, nekik felállították a teljes lipoprotein-profiljukat, és azt figyelték meg, hogy a diófogyasztók LDL-szintje átlagosan 4,3 mg/dl értékre csökkent. Azt is megfigyelték, hogy a teljes LDL-szint 4,3%-kal, míg a kis méretű részecskék értéke 6,1%-kal csökkent átlagosan. Nagyobb mértékű volt a csökkenés a férfiaknál, akiknek az LDL-értéke 7,9%-kal, míg a nőknek 2,6%-kal mérséklődött. A dióevő csoport közepes sűrűségű lipoproteinjének (IDL) értéke is csökkent.

Érdekesség, hogy az eredmény független volt attól, hogy a résztvevők a dión kívül hogyan étkeztek, és attól is hogy hol éltek.

“Azoknak a személyeknek jelentősebben csökkent a dióevéstől az LDL-koleszterin értékük, akiknek eleve magasabb volt az összkoleszterinszintjük.” “Ha minden nap megeszünk egy maréknyi diót, akkor rendkívül egyszerűen tudjuk csökkenteni a szív- és érrendszeri kockázatunkat” – emelte ki Dr. Ros.

Az egészséges zsírokban gazdag dió potenciális testsúly-növelő hatása miatt aggódóknak érdekes adalék lehet, hogy a kutatásban résztvevő dióevő csoport tagjai nem szedtek fel súlyfelesleget.

Forrás: Házipatika.com

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

11 perc az ülőmunka hátulütőinek kompenzálására

Reggel beülünk az autóba, vagy valamelyik tömegközlekedési járműbe, hogy aztán 8-10 órát ülhessünk az irodában a számítógépünk előtt, majd este leülünk a televízió elé még néhány órára. Az egyre nagyobb teret hódító home office szintén nem kedvez a mozgásigényünknek. Ha így belegondolunk, gyakorlatilag egész nap ülünk, mielőtt lefeküdnénk. A testünk és az izmaink ennél többre hivatottak.

Vélemény, hozzászólás?