Egészségügyelet / Életmód / Egészséges életvitel / Cukrom, cukrom mondd meg nékem…

Cukrom, cukrom mondd meg nékem…

Avagy milyen cukrot érdemes fogyasztani?

Szervezetünk szükségletéhez képest rengeteg cukrot fogyasztunk, vagyis azt a mennyiséget, amit beviszünk, testünk nem tudja hasznosítani. Természetesen megpróbálja mindet megemészteni, de ehhez más értékes anyagokat von el, például kalciumot. Ennek köszönhető, hogy megjelentek az „egészségesebb” cukrok a piacon, de biztosan jobbak, mint a kristálycukor? Ha igen, miért?

Milyen cukrot fogyassz?

  • Kristálycukor: A leginkább használatos fehér cukrot, vagyis a kristálycukrot cukorrépából vagy cukornádból készítik. A felszeletelt növényt először áztatják, majd préselik, aztán mésszel megtisztítják (a szennyeződésektől és a szerves anyagoktól is), majd további tisztítási és finomítási eljárások révén elérik a szirupos formát, amelyet végül kristályosítanak.
  • Barna cukor: Az egészségesebbnek vélt barna cukor készítése csak egy lépésben tér el a kristálycukorétól. A sűrítés során kinyert melasz nevű anyagot, amelynek még van valamennyi ásványi anyag tartalma, visszakeverik a finomított cukorhoz. Előfordul azonban, hogy a melasz helyett színezőanyagot használnak, így semmivel nem egészségesebb, mint a szimpla fehér cukor.
  • Nádcukor: A nádcukor viszont egy valóban egészségesebb forma. Általában bioboltokban lehet hozzájutni. Készítése során préselik a cukornádat, majd az így kapott léből gőzöléssel készítenek granulátumot. Jelentős a B-vitamin és az ásványi anyagtartalma is.
  • Fruktóz-szirup: A fruktóz-szirup, vagy más néven kukoricaszirup gyártása során a szacharózt glükózra és fruktózra bontják, amely miatt a szirup édesebb lesz és folyékony állagú. Az élelmiszeripar előszeretettel használja az üdítők, kekszek, fagylaltok ízesítéséhez, de található a virsliben és a mirelit pizzatésztákban is, és néhány méztípusban szintén előfordul. A fruktóz-szirupnak köszönhető, hogy jelentősen több cukor jut a szervezetünkbe a szükségesnél.

Cukor az üdítőkben.

  • Szőlőcukor: A népszerű szőlőcukrot megnyerő neve ellenére burgonyából vagy kukoricából készítik. Fogyasztását főleg sportolóknak javasolják, mivel felpörgeti a szervezetet, azonban káros hatása is ebben rejlik. A szőlőcukor hirtelen növeli a vércukorszintet.
  • Méz: Az ínycsiklandó mézet, ha mértékkel fogyasztjuk kifejezetten egészséges. Rengeteg tápanyagot tartalmaz, magas kalóriatartalma miatt viszont túlzott mennyiségben nem éppen diétás megoldás.
  • Datolyacukor: A datolyacukor szárított datolyából készül és igen hatékony édesítőszer. Lassan szívódik fel, magas tápanyag- és kalóriatartalma van, és meglehetősen drága megoldás is.
  • Nyírfacukor: Az egyre nevesebb nyírfacukor vagy más néven xilit, xylitol leggyakrabban kukoricarostból vagy nyírfakéregből készül. Nagy mennyiségben hasmenést okozhat. Mivel a nyírfacukornak kis hányada szívódik fel a szervezetben, nem terheli az inzulinháztartást.
  • Stevia: Nem minősül cukornak, de természetes édesítőszerként tartják számon a steviát (sztíviát). Por és oldat formájában is kapható. Kifejezetten gyógynövénynek számít és sokkal édesebb, mint a cukor, ugyanakkor van egy jellegzetes mellékíze, amelyet a gyártók nem tudnak kiküszöbölni. Nem a legolcsóbb megoldás, ugyanakkor kevés elég belőle így sokáig elég.

A magyar ember évente átlagosan 40 kg cukrot fogyaszt, ami heti 8 dkg mennyiséget jelent, de az ünnepek alatt ez a szám akár háromszorosára is növekedhet, és mint tudjuk, sok kicsi sokra megy.

Mivel nem tudjuk felmérni mennyi cukrot fogyasztunk naponta az ételeinkkel, így az egyetlen megoldás, ha próbáljuk kerülni azokat a termékeket, amelyekről tudjuk, hogy nagy mennyiségben tartalmaznak valamilyen édesítőszert (pl. cukros üdítőitalok).

Igyekezzünk egészségesebb, sovány ételeket fogyasztani és lehetőleg ne mirelit, vagy előfőzött változatot. Kis odafigyeléssel kordában tarthatjuk a bevitt cukormennyiséget, amely nem csak a diéta szempontjából, hanem vércukorszintünk egészséges szinten tartásához is fontos.

 

Nézd meg ezt is

A méz, vagyis apiterápia.

Gyógyulj és szépülj mézzel!

Az ősidők óta ismert méz több mint 70-féle gyógy- és fiziológiai hatással bír az emberi ...

Minden vélemény számít!