A karrier területén (is) sokszor nehéz azt kérnünk, amit szeretnénk. Ugyanakkor, ha ezt nem tesszük, akkor sok esetben nem is remélhetünk eredményt. Cikkünk segít abban, hogyan kommunikáld hatékonyan azt, amit szeretnél.
Sokan könnyebben állnak ki másokért, mint önmagukért. Valamiért az az elképzelés rögzült bennünk, hogyha túl sokat kérünk, azzal veszélyeztethetjük a kapcsolatainkat. Nem csoda, hogy nehezen vesszük rá magunkat arra, hogy igényeinket pontosan fogalmazzuk meg. Sokszor -a mi lesz, ha- kétségek csapdájában vergődünk,mielőtt megkockáztatnák egy-egy kérést:
Ha fizetésemelést kérek, kirúghatnak…
Ha a következő szintre emelném a kapcsolatunkat, a másik kiborulhat és elhagyhat stb.
Inkább nem kérünk semmit. A helyzet marad, a hangulatunk romlik. Mígnem a frusztrációk miatt a harag is kezd átitatni minket. Alulértékeltnek, kihasználtnak kezdjük érezni magunkat. Ennek egyenes következménye, hogy egyszer csak mi lépünk ki a munkahelyünkről, vagy a párkapcsolatunkból, holott lett volna megoldás korábban. Nem lenne sokkal könnyebb ezeket a kérdéseket feltenni, a kéréseinket pontosan megfogalmazni?
Cikkünk segít abban, hogy jól kezeld a hasonló szituációkat és produktív, tisztelettudó, pozitív légkörben fogalmazhasd meg igényeidet mások felé. Így nagyobb valószínűséggel kapod azt a választ, amit szeretnél.
1. Kommunikálj szemtől-szembe
A legtöbb kommunikációs helyzetben hajlamosak vagyunk homályosan megfogalmazni a véleményünket, vagy olyanokkal megosztani, akik nem illetékesek a megoldásban (pl. egy kollégával, a főnökünk helyett). Ilyenkor abban reménykedünk, hogy az információ majd közvetve, de eljut az érintett félhez, ez azonban legtöbbször nem történik meg. Ne várd el a főnöködtől vagy egyéb kapcsolataidban a gondolatolvasást, az igényeidet mindig azzal vitasd meg, aki érintett. E-mailek, közvetett kommunikáció helyett, válaszd a szemtől-szemben megfogalmazott világos kérdéseket, véleményeket, gondolatokat, mert ezek előrébb viszik a kommunikációt és a megértést egyaránt.
2. Időzíts jól
Amikor a főnök éppen kiabál valakivel, vagy most lép ki a liftből, nem éppen alkalmas az időzítés arra, hogy előállj az igényeiddel. Kérj tőle találkozót, amikor kényelmes körülmények között fókuszálhat arra, amit mondani szeretnél neki. (Ugyanez igaz a párkapcsolatokra is.) „Szeretném megbeszélni Önnel a projektet, tudna rám időt szánni valamikor stb.” Ilyenkor a másik félnek is adsz teret arra, hogy a megadott időpontban befogadó környezetben figyelni tudjon rád.
3. Tisztád magadban azt, hogy a kérésed mire irányul
Mielőtt a főnöködhöz rohansz a kéréseddel, fontos önmagadban tisztázni, hogy pontosan mire irányul a kérésed, és, mi az, amivel őt is motiválttá teheted abban, hogy teljesítse azt. Pl. Úgy érzed több területen is értékes a csapatod, és ezt szeretnéd bizonyítani, amivel a hatékonyság is fokozható lenne a meglévő erőforrások révén. Abban a reményben, hogy haszna származhat a kérés teljesítéséből, a főnököd valószínűleg nem az Iphone-ját bámulja majd, míg veled beszél. Az egyértelmű motiváció elengedhetetlen, ha valamit szeretnél elérni.
4. Legyél konkrét
Rossz hír: a passzív-agresszív utalások nem működnek. (Sem a párkapcsolatokban, sem a munkahelyen.) Amikor egy kéréssel fordulsz a főnöködhöz, legyél konkrét, használj fel kimutatásokat, statisztikát, grafikonokat, bármit, amivel alátámaszthatod mondandódat, motivációdat, illetve utóbbit felébresztheted benne is.
Készülj fel előre a beszélgetésre, és szedd fejben pontokba, mi mindent szeretnél megvitatni, hogy miért van szükség erre stb. Ha fizetésemelést szeretnél kérni, a sikereid és eredményeid felsorolásával is tedd indokolttá a dolgot.
5. Kerüld a panaszkodást
Semmi sem akadályozza meg a kérések teljesülését jobban, mint a rossz hozzáállás, a „nem fer”- megközelítés.
Vegyük a következőt: „Ilona, alig tesz le valamit az asztalra, mégis ő kapta meg az új építési projektet, amikor én blabla…”
Ugye, te is érzed, hogy ez sehová se vezet, és az ilyen mondatokkal csak magad alatt vágod a fát, hangsúlyozva, hogy nem igazán vagy csapatjátékos.
Ehelyett: „ Hallottam, hogy Ilona kapta meg az új építési projektet. Kíváncsi vagyok, hogyan birkózik meg a kínálkozó nehézségekkel. Előfordulhat, hogy az eredményeim alapján a közeli jövőben én is számíthatok hasonló projektre?
A kérést többre becsülik, ha ahelyett, hogy a „busz alá löknél valakit”, pozitív megfogalmazással élsz, és a motivációdat, eredményeidet hangsúlyozod. Fontos, hogy a kérés eleve profizmust sugalljon.
6. Legyen alap a bizalom
Valószínűleg, úgy érzed, sokat kérsz, ezért ezt ellensúlyozva esetleg nagyobb vehemenciával közelíted meg a főnöködet, mint indokolt lenne. Ilyenkor érdemes azt elé tárnod, miért bízhat meg abban, hogy jól végzed el a dolgodat és rátermett vagy akár a fizetésemelésre, akár egy új projekt lebonyolítására stb. A kompromisszum ilyenkor a legjobb megoldás, mert az mindig win-win helyzetet eredményez, és a bizalmat is erősíti. Törekedj arra, hogy kiérdemeld azt, amit kérsz. Ha úgy érzed, már kiérdemelted, akkor logikusan indokold meg, hogy miért.
Ha a főnök elégedetlen, akkor az mindenki munkájára rányomja a bélyegét. Fontos, hogy igényeidet mások igényeivel összemérd, és olyan kéréssel állj elő, ami senki mást nem sért. Indoklásod legyen meggyőző, világos. Ha nem is éred el teljesen a céljaidat ezzel a néhány tanáccsal, annyi bizonyos, hogy közelebb kerülsz a megoldáshoz, mintha csak önmagadat rágnád egy kimondatlan problémán.