Egészségügyelet / Betegség ABC / Aviofóbia – kóros félelem a repüléstől

Aviofóbia – kóros félelem a repüléstől

A nyár folyamán a szerencsésebbek valamilyen tengerparton tölthetik szabadságukat, ahova legtöbb esetben a kényelem és gyorsaság szent párosa tekintetében repülővel a legcélszerűbb eljutni. Azonban mennyire keserítheti meg az élményt a repüléstől való félelem, azaz az aviofóbia névre keresztelt állapot, és hogyan csökkenthetjük mértékét?

egeszsegugyelet-betegsegabc-aviofobia-nagy2

Bár a statisztika szerint a repülőgép a legbiztonságosabb közlekedési eszköz, az utazók nagy része mégis szenved a repülés okozta félelemtől és szorongástól.

A fóbia kialakulásáért főleg saját negatív fantáziánk a felelős (elképzeljük a katasztrófát), amely természetellenes, kiszolgáltatott, bezárt helyzetünkből kezdi meg a lehető legkreatívabb munkát. Pszichológusok szerint azok az emberek, akik vezető egyéniségek nagyobb számban éreznek félelmet a repülés alatt.

Negatív élmény, vagy egy hozzánk közel álló rossz tapasztalata is kiválthatja a fóbiát. Vannak egészen extrém esetei is ennek a pszichikai állapotnak, amikor valaki már napokkal előtte rosszul van és a felszállásnál, a repülőn tünetei fokozódnak. A legextrémebb eset, ha valaki annyira szorong, hogy inkább egyáltalán nem repül.

Az aviofóbia tünetei lehetnek: izzadás, remegés, émelygés, szívdobogás, légszomj, pánikroham.

Tudatos praktikákkal lehet dolgozni a félelem csökkentésén, esetleg a tünetek teljes megszüntetésén (az extrém esetekben azonban érdemes lehet pszichológus segítségét kérni, mivel elképzelhető, hogy a fóbia kialakulásának hátterében más problémák húzódnak meg, mint szimplán egy katasztrófa rémképei).

egeszsegugyelet-betegsegabc-aviofobia-nagy1

Néhány tipp a félelem csökkentésére

  • Próbáljunk a célpontra koncentrálni. Az esetek többségében valamilyen izgalmas, pozitív okból repülünk (nyaralás, üzleti lehetőség, család-, barátlátogatás). Gondoljunk a helyszínre, a szeretteinkre, képzeljük el, hogy már ott/velük vagyunk.
  • Figyeljünk a légzésre. Ha azt érezzük, szaporodik a légzésünk, erősen összpontosítsunk a helyes ritmus visszaállítására. Ez leköti a figyelmünket és visszaállít egy nyugalmi állapotot.
  • Találjunk elfoglaltságot az utazás idejére. Olvassunk el egy könyvet, magazint, amit régóta tervezünk, de a mindennapokban nem jut időnk rá.
  • Ismerjük meg a repülőgépek működési elvét. Ha legyőzzük félelmünket annak erejéig, hogy a szakirodalomban utána járjunk kicsit mélyebben, hogy miért marad a gép levegőben és milyen okok álltak a nagyobb katasztrófák hátterében, láthatjuk majd, hogy nem pusztán a véletlenek összjátéka miatt történt a baleset, hanem emberi mulasztás miatt is. 

Természetesen lehet az a válaszunk, hogy ez utóbbi nem vigasztaló, ha pont azon a gépen ülünk, viszont láthatjuk majd, hogy műszakilag is, és emberi felkészültségben is valóban olyan fejlett a repülőipar, hogy a baleset esélye annyi, minthogy most ebben a pillanatban belénk csapjon egy villám.

Sokan nyugtatókkal és alkohollal próbálják enyhíteni feszengésüket, azonban ezeknek a szereknek hatása átmeneti segítséget nyújt csak (továbbá a magasság és a szárazabb levegő miatt hatásuk gyengülhet, egyes esetekben pedig erősítheti a tüneteket). Ajánlott a probléma mélyére hatolni és gyökerestül megszüntetni azt.

Ne hagyjuk, hogy utazási lehetőségeinket tönkretegye, megkeserítse ez a bosszantó fóbia és nyugodtan bízzunk a statisztikákban, amelyek szerint semmivel sem vagyunk nagyobb biztonságban más közlekedési járműveken, mint a repülőn, még ha azok a földön vannak is.

Nézd meg ezt is

A depresszió problematikája

Depresszió: beszéljünk róla!

A WHO 2017. április 7-ét, az Egészség Világnapját a „Depresszió: beszéljünk róla!” témának dedikálta. A ...

Minden vélemény számít!