Egészségügyelet / Életmód / 13 mindennapi szokás, ami öregít

13 mindennapi szokás, ami öregít

Úgy érzed, hogy túl gyorsan öregszel? Cikkünkben 13 olyan mindennapi szokást mutatunk be, ami hozzájárul ehhez. Szakértői tippjeinkkel felismerheted a gyakori hibákat, és visszafordíthatod a folyamatot.

Éljen a multitask?

A multitasking öregít.Ha a mindennapi tennivalóid listája hosszú, az bizony megrövidítheti az életed, ugyanis a stressz megadóztatja a tested. Raymond Casciari, kaliforniai főorvos szerint az emberek úgy gondolnak a multitaskingra, mint jó dologra, ami hatékonyabbá teszi a munkájukat, de közben nem gondolnak bele, hogy ez mennyi stresszel jár, és mit okoz a szervezetben.

Számos tanulmány alátámasztja, hogy a krónikus stressz fokozza a szervezet védtelenségét a szabadgyökökkel szemben, melyek károsítják a sejteket és fokozzák az öregedést.

  • A multitask megoldások helyett, vagyis ahelyett, hogy egyszerre több dolgot is csinálnál, koncentrálj csak egy feladatra, és csak aztán lépj tovább másikra, ha az előzőt már befejezted.

Édesszájú vagy?

Annak ellenére, hogy többlet súlyt mutat a mérleg, mégsem tudsz lemondani a desszertről? Jobb, ha tudod, hogy a cukros élelmiszerek nem csak a túlsúlyért tehetők felelőssé, de idő előtti öregedéshez is vezethetnek. A cukor ugyanis hamar a véráramba kerül, és minél tovább tartja magasan a vér cukorszintjét, annál ártalmasabb.

Kutatások támasztják alá, miszerint a cukorfogyasztás csökkenti az immunrendszer aktivitását, fokozza a rák kialakulásának kockázatát, és az öregedés folyamatát is.

  • Bár az élelmiszerekben található rejtett cukor miatt meglehetősen nehéz ezt az összetevőt kihagyni az étkezésekből, törekedj rá, hogy minimalizáld a cukorfogyasztást.

Öt óránál kevesebbet alszol?

A kevés alvás nem csak sötét karikákat fest a szemeid köré, de valószínűleg megrövidíti az élettartamodat is. A kialvatlanság gátolja a szervezet regenerációs folyamatait, a különböző élettani funkciókat is nehezíti. Hatására mentálisan is lelassulunk, koncentrációs zavart és súlygyarapodást is okoz.

  • Igyekezz minden nap legalább 8 órát aludni. Különböző praktikákkal segítheted a jó alvást.

Az alváshiány öregít.

Használj például levendulás parajdi sópárnát (www.eletso.hu), ami nem csak a feszült idegekre van jótékony hatással, de alvás közben a tüdőt és a légutakat is tisztítja. Elalvás előtt kortyolj nyugtató hatású gyógyteát, és próbálj meg mindennap ugyanabban az időben lefeküdni.

Szereted a TV-maratont?

Ha mértéktelen módon szereted nézni kedvenc sorozatod legújabb epizódjait, az egy dolog, de rendszeresen „odaragadni” a televízió képernyője elé egy másik. A British Journal of Sports Medicine tanulmánya mintegy 11.000 ausztrál ember televíziós szokásait és várható élettartamát vizsgálta a 25 évesek és a tőlük idősebbek körében.

Megállapították, hogy minden egyes óra, amit a TV előtt töltünk, 22 perccel rövidíti meg a várható élettartamunkat. Továbbá azok, akik átlagosan 6 órát töltöttek a televízió nézésével, 5 évvel rövidebb ideig éltek, mint azok, akik nem tévéztek, és ennek az oka, nem a TV-nézés, hanem az egy helyben ülés. Amikor több mint 30 percet ülsz folyamatosan, a szervezeted elkezdi raktározni a cukrot a sejtekben, így annak is megnő a valószínűsége, hogy túlsúlyos leszel.

  • Akár a számítógép előtt dolgozol, akár a televízió előtt ücsörögsz, félóránként állj fel, és járj egyet, mert ezzel meghosszabbíthatod az életed.

A nap nagy részét ülve töltöd?

A mozgásszegény életmód veszélyei jól dokumentáltak: azok, akik egész nap ülnek, hajlamosabbak a vesebetegségre, a szív- és érrendszeri betegségekre, valamint a rák kialakulására, az elhízásról nem is beszélve. Természetesen a rendszeres testmozgás segít megelőzni ezeket az egészségügyi kérdéseket. British Journal of Sports Medicine szerint azok, akik nem száműzik a mozgást az életükből, tovább is élnek.

  • Kutatásuk megállapította, hogy azok, akik legalább heti 150 percet mozognak, 10-13 évvel tovább élnek, mint azok, akik kerülik a testmozgást.

Mellőzöd a szemránckrémet?

Öregedésgátló szemkörnyék ápolás.Még egy problémamentes bőr ápolási rutinjából sem hiányozhat egy jó minőségű, öregedés elleni krém, ami sakkban tartja a ráncokat. Különösen igaz ez a szem körüli bőr ápolására. Itt ugyanis jóval vékonyabb a hámréteg, így hamarabb jelzi az idő múlását is, mint az arc többi része.

Megfelelő szemkörnyék-ápolási rutin kialakításával akár évekig „hazudhat” a korodról ez a terület. A leghatékonyabbak a retinol tartalmú krémek.

  • Fontos, hogy a szemránckrémed hidratáljon is, csapdába ejtve a nedvességet, antioxidánsokat, hialuronsavat, és c-vitamint is tartalmazzon.

Ezek ugyanis elősegítik a kollagén és az elasztin termelődését, melyek a bőr rugalmasságáért felelősek, és csökkentik a finom vonalakat a szem körül.

Csak a nyaralás alatt használsz fényvédőt?

Egy kis ügyintézés, lóti-futi, vezetés a munkába, séta… mindez nem okoz több kárt a bőrben, mint egy strandon eltöltött nap. Ezt a bőrgyógyászok is alátámasztják, mert az arcbőr korai öregedésének egyik elsődleges oka az ultraibolya-sugárzás, ami akkor is jelen van, ha éppen esik az eső, és nincs jó idő.

  • Minden alkalommal érdemes, fényvédőkrémmel óvni a bőrödet, amikor a szabadban tartózkodsz. A legjobb, ha legalább SPF 30 faktoros krémet alkalmazol a mindennapi használat során.

Túl sok sminket viselsz?

Tedd félre a füstös szemért felelős smink-kellékeidet, ugyanis ezek a rétegek éveket öregíthetnek a bőrödön.
A túl sok smink, különösen az olaj alapú termékek, eltömíthetik a pórusokat, és így nem jut „lélegzethez” a bőr. Ezen túlmenően pedig a túlzásba vitt sminkhasználat során, irritáló anyagokkal érintkezhet a bőr, illetve alkoholos szerekkel. Ezek kiszárítják, és eltávolítják a természetes olajrétegét, ezáltal pedig korai ráncosodáshoz vezethetnek.

  • Amikor csak teheted, legyél smink nélkül, más esetben pedig minimális, olaj-mentes sminket vigyél fel.

Gyakran elalszod az arcod?

Reggelente a párna mintája ott díszeleg az arcodon? Ez sajnos nem csak vicces tud lenni, de a ráncaidat is gyarapíthatja, és felgyorsítja az öregedést. Ilyenkor a kötőszövet meggyengül az arc érintett pontjain, és a korral csak tovább „ereszkedik” – James C. Marotta plasztikai sebész, és a bőrápolás szakértője szerint.

Tehát, ha rendszeresen elalszod az arcod, a bőr egy idő után nem simul ki olyan gyorsan, mint korábban, és fokozatosan ráncosodik.

  • Ha teheted aludj háton fekve, vagy szerezz be szatén párnahuzatot, hogy reggel valóban kisimulva ébredhess.

Bent szereted a forróságot?

Amikor kint szakad az eső, fúj a szél, akkor hajlamosak vagyunk feljebb csavarni a fűtést. Ez már csak azért sem jó ötlet, mert a meleg kiszívja a nedvességet a levegőből, és ez ahhoz vezet, hogy a bőr is szárazzá válik, könnyebben gyullad be, és fokozódnak az öregítő tényezők.

A szárazság öregít.

Ilyenkor érdemes beszerezni egy párásító berendezést, ami ellensúlyozza a száraz levegőt (a 40-60% -os páratartalom az optimális), és megszabadítja a bőrt a viszketéstől, és a hámlástól.

  • Alternatív megoldásként nedves törölközőt is helyezhetsz a fűtőtestre, vagy egy tál hideg vizet, ami szintén növeli a levegő páratartalmát.

Szívószálon keresztül elkortyolt italok?

Bár a színes koktélok szívószállal történő elszürcsölése megakadályozza a fogak túlzott elszíneződését, elősegíti a korai ráncosodást is a szem és a száj környékén. Ugyanez érvényes a cigarettázás esetén, csak utóbbi kapcsán az egyéb káros dolgokkal fokozottan igaz.

  • Szívószál helyett válaszd a poharat, a cigarettáról pedig mindenképpen mondj le.

Minden zsírt mellőz a diétád?

Néhány zsír szükséges a fiatalos külső és belső megőrzéséhez. A szívbarát omega-3 zsírsavak az olajos halakban (mint például a lazac és a makréla), és egyes magvakban (mint például a dió és a lenmag) megőrzik a bőr rugalmasságát, ezáltal megakadályozzák a ráncok kialakulását, segítik a szív és az agy működését.

  • Legalább kétszer egy héten fogyassz omega-3 zsírsavakban gazdag ételeket.

Egész nap görnyedsz?

A monitor előtti egész napos görnyedt testtartás hosszú távon kihat a gerincoszlop állapotára, és állandósulhat is ez a helytelen póz.

A görnyedés öregít.

A fájdalom, fáradtság és a helytelen testtartás állandósulásának elkerülése érdekében időnként ellenőrizd a testtartásodat a következőképpen: A füled, vállad, csípőd egy vonalban van-e? Ha igen, akkor az jó, ha nem, akkor oldd meg, hogy egy vonalban legyen. A görnyedt gerinc nem csak öregítő hatással bír, de a lelkivilágra is rányomhatja a bélyegét.

Ha úgy érzed egy év leforgása alatt legalább két évet öregszel, és cseppet sem tetszik, amit a tükörben látsz, akkor ideje átértékelned néhány napi rutint. Az étel, amit megeszel; az idő, amit alvásra fordítasz, éveket fiatalíthat rajtad, vagy akár éveket vehet el arcod fiatalságából. Fogadd meg a szakértői tippeket, és maradj fiatal, amíg csak lehet!

Forrás: health.com

Nézd meg ezt is

Az ülés egészségre gyakorolt hatása.

Vigyázat: 8 évvel tesz öregebbé!

A sok ülés-kevés mozgás jelentősen felgyorsítja a biológiai öregedést. Korábbi cikkünkben már írtunk az ülés újonnan ...

Minden vélemény számít!


Hirdetés