Egyre több figyelem és pénz irányul az agyunk kutatására mind Európában, mind pedig az USA-ban. Ezt a tényt elsősorban az teszi indokolttá, miszerint a nyugati társadalmak fokozatosan elöregednek, és az ezzel járó szellemi hanyatlás kezelése, valamennyi betegség kezelésénél több erőforrást igényelhet majd.
2010-es felmérések szerint, melyek az Európai Agytanácstól származnak, pusztán egyetlen kór kezelése (a hangulatingadozásával kapcsolatban) költségei bizonyultak többnek a demencia tüneteinek mérséklésére fordított 105 milliárd eurónál az Európai Unió huszonhét tagországában, valamint Norvégiában, Izlandon és Svájcban.
Annak az összegnek a tükrében, mellyel a demenciára fordított költségek versenyre keltek, ez a kór olyan, egyébként nem olcsó betegségeket előzött meg, mint az agydaganatok, a függőségek, az agyvérzés vagy a krónikus fejfájás kezelése.
Nem ismert se a gyógymód, se az ok
Az orvostudomány egyelőre még értetlenül áll azelőtt a tény előtt, hogy bizonyos korban az emberi elme teljesítménye visszafordíthatatlanul hanyatlani kezd. A létező néhány ígéretes elmélet és kezelésforma ellenére az időskori demencia gyógymódja és kiváltó oka mindmáig ismeretlen.
Emiatt különösen fontos a kutatások elősegítése azáltal is, hogy időben diagnosztizáltatjuk a kórt, hogyha nem is visszafordítható, de legalább késleltethető legyen az „elménket bekebelező” folyamat. Az orvosoknak olyan tünet-együttállások segítik a diagnózis felállítását, melyek az agy sorvadását jelzik.
Annak ellenére, hogy a pszichológiai és pszichiátriai tesztek, kísérletek meglehetősen pontos diagnózissal szolgálhatnak, mégsem célra vezetőek, mivel a betegség túlságosan sok embert érint ahhoz, hogy hosszadalmas, órákig tartó vizsgálatokkal szűrhessék ki a kórt. Többek között, ezért is számíthat áttörésnek az a metódus, amit Hazánk egy kutatói csoportja fejlesztett ki, és ami szerint bizonyos számítógépes játékok előmozdíthatják a demencia korai felismerését.
„A játékos tesztek célja egyfajta előszűrés” – világosít fel a módszer fejlesztésében résztvevő szakértők egyike, dr. Csukly Gábor, aki egyebek mellett dr. Hanák Péterrel és dr. Pataki Bélával dolgozott együtt.A módszer lényege, hogy, ha valaki játék közben észreveszi, hogy átlag alá romlik a teljesítménye, annak ajánlott kivizsgálásra is elmennie, ahol pontos diagnózist kaphat, különösen abban az esetben, ha MR-vizsgálat is társul a tesztekhez. Így nem csak a betegek szűrhetők ki, de azok is megnyugodhatnak, akikről az ellenkezője derül ki a vizsgálat során.
Dr. Csukly Gábor szerint nagyon fontos különbséget tenni az öregedés természetes kognitív folyamatai, és az olyan kóros állapotok által előidézett demencia között, mint például az Alzheimer. A szakember pontosítása szerint a játékok és orvosi vizsgálatok célja a korátlagtól eltérő módon feledékeny páciensek kiszűrése.
Egy speciális keresztrejtvénybe fektetett 3 év
Egy Európai Uniós támogatásnak köszönhetően a magyar kutatócsoport három év alatt kifejleszthette a speciális játékokat. A munkára szánt idő nagy részét a számítástechnikai fejlesztések, a játékok, valamint a weblap leprogramozása vitte el.
Azt is tesztelték a fejlesztés során, hogy mennyire jelzik pontosan előre a játékokban elért eredmények a problémákat. Ezt úgy figyelték meg, hogy MR-vizsgálattal mérték a résztvevők agyában található hippokampusz méretét, és az így kapott értékkel kapcsolták össze az egyik játékban elért eredményeket. A kognitív képességek „kopásának” mértékét ugyanis a hippokampusz mérete jelzi.
A kérdés tehát az volt, hogy a játékban elért eredményből lehet-e következtetni a hippokampusz méretére. A kapott eredmények alapján igen, mert azoknak a hippokampusz mérete és mentális képességei nem feleltek meg a normálértékeknek, akik a játékban rosszabbul teljesítettek.
Idén, 3 év után lezárult a fejlesztés, mivel az elsődleges célt teljesítették: Kidolgoztak számos, a demenciát előrejelző játékot, és ezeket a nagy közönség számára is hozzáférhetővé tették az interneten.
Dr. Csukly Gábor elmondása szerint a speciális játékok nem csak a szűrést szolgálják, de mentális edzésként is felfoghatók.
Minden játék fejleszti-e az agyat vagy csak a speciális verziók?
Ez a kérdés is felmerül a témával kapcsolatban, ugyanakkor a szakértő szerint arra vonatkozóan, hogy a hagyományos játékok során mi zajlik az agyban, még nincsenek kutatások. Mindenesetre az valószínűsíthető, hogy a stratégiai, gondolkodást igénylő játékok jobb agytornának minősülnek, mint a szimplán szórakoztatóak.
Generációs különbségek
A kutató elképzelései szerint a jövőben természetesebb lesz a diagnosztizálás és orvoslás területén a játékok alkalmazása, mert a jelenlegi 30-40 éves korosztály otthonosabban mozog a számítógépek világában, szemben a mai 60-80 évesekkel. Utóbbi generáció miatt kihívás volt a weblap „akadálymentesítése” azok számára, akikhez nem áll olyan közel ez a világ.
Tudományos és orvosi „előrejelzések” szerint a jövőben gyakoribbá váló demencia jelensége miatt, várhatóan megjelennek majd a csodát ígérő szerek. Ami viszont ma segítséget jelenthet az Alzheimerhez hasonló betegségek megelőzésében a Lancet nevű elismert tudományos szaklapban megjelent, részletes finn tanulmány szerint, a következő 3 tényező:
- Rendszeres mozgás
- Az agy edzése nap, mint nap
- Egészséges táplálkozás
Sajnos a betegség pontos előjelei helyett, ma leginkább a rizikófaktorai ismertek. A kutató elmondása szerint létezik egy gén, ami Alzheimerre hajlamosít. Ez nem azt jelenti, hogy aki rendelkezik ezzel a génnel, azt 100%-osan el is kapja a kór, csupán annyit tesz, hogy nála jóval nagyobb az esély a kialakulásra.
Mindentől függetlenül, valamennyi kutatás hangsúlyozza, hogy érdemes törődni a megelőzéssel, mert bár egyre inkább kitolódik az átlagéletkor, nem mindegy, hogy milyen agyi, mentális állapotban érjük el a 70-80 évet.
Forrás: Index