Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Érdekesen változott a D-vitamin szedésének orvostudományi ajánlása

Az már köztudott, hogy a téli, napfénymentes időszakokban érdemes a D-vitamin-pótlásról gondoskodni, az ajánlott beviteli mennyiségének az irányelveit a napokban módosították.

Hazánkban 10 éve adták ki az első, egységes D-vitamin szedésével kapcsolatos ajánlást, ezt 3-4 évente újítottak meg az új tudományos eredményekhez igazodva. Most a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinika szervezésében tartották meg azt a konferenciát, ahol a legújabb tudományos kutatásokat vitatták meg a szakértők, és frissítették az ajánlást.

Érdekessége, hogy a D-vitamin pótlására javasolt napi dózis nem változott, egy egészséges felnőttnek 2000 nemzetközi egység (NE), viszont az új ajánlás szerint akár heti egy adagban 14 ezer NE, vagy havi egyszeri adagban 60 ezer NE is be lehet vinni a szervezetbe!

Dr. Takács István egyetemi tanár, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinika igazgatója a D-vitaminnal kapcsolatos legfontosabb általános tudnivalókról is informált. A D-vitamin pótlása az októbertől-márciusig tartó időszakban orvosi felügyelet nélkül is végezhető, és hosszú távon is biztonságos.

Korcsoportok szerinti ajánlások:

  • egy egészséges, normál súlyú felnőttnek 2000 NE
  • csecsemők és kisgyermekek számára napi 400 NE,
  • kisiskolás korban 1000 NE,
  • a kamaszkorban 2000 NE.

Áprilistól-októberig napi fél órát a napon töltve már biztosítható a szervezet számára a szükséges D-vitamin, így ilyenkor nem kell szedni. Természetesen nem a magas UV sugárzásos időszakban ajánlott a napon tartózkodni.

Dr. Takács István felhívta a figyelmet, hogy “a D-vitamin fontos szerepet játszik a csontanyagcserében, a daganatok – leginkább a vastagbél- és emlőrák – megelőzésében és a daganattúlélésben, illetve az autoimmum betegségek elleni küzdelemben is.”

Azt érdemes tudni, hogy az indokolatlanul túl nagy dózis, napi 6-10 ezer NE mennyiségű D-vitamin szedése hosszú távon egészségkárosító, mert megnöveli a vizeletben a kalcium koncentrációt, ami például vesekövet is okozhat.

Nagy D-vitamin-dózisra például a koronavírusos fertőzés esetén szükség van, ilyenkor 5 napig 12 ezer NE-et, aztán a gyógyulásig 4000 NE-et is lehet szedni. A kórházi ápolásra szorult betegek is ilyen dózisokban kapják a D-vitamint.

Forrás: Semmelweis Egyetem

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

Érdekességek az emberi csontokról

Bár az egész több mint a részek összessége, azért fontos, hogy az emberi szervezet szempontjából …

Vélemény, hozzászólás?