Egészségügyelet / Életmód / Betegségmegelőzés / Hogyan előzhetjük meg a cukorbetegséget?

Hogyan előzhetjük meg a cukorbetegséget?

Magyarország felnőtt lakosságának mintegy 7%-a küzd 2-es számú cukorbetegséggel. Ez az arány 10 év alatt akár a duplájára is nőhet. Most megtudhatod, mit tehetsz, hogy ne legyél érintett a cukorbetegség nevű népbetegségben.

cukorbetegseg-megelozese-egeszsegugyelet-nagy

Korunk embere „híres” arról, hogy keveset mozog, sokat ül, gyorsan és gyorsat és összevissza eszik, sok időt tölt a televízió és a számítógép előtt, sok cukrot, zsírt és finomított szénhidrátot, feldolgozott ételt, szénsavas üdítőt fogyaszt. Ez mind egyenes út a 2-es számú diabétesz kialakulásához, amit elsősorban a helytelen életmódunknak köszönhetünk.

Minek lehet a vonzata a cukorbetegség?

Az említett életmód mozgáshiányos ugyanakkor táplálkozás szempontjából meglehetősen energiadús, ez a párosítás pedig elhízást eredményez. A túlsúly során a zsírszövet megszaporodik a hasüregben, ami csökkenti az inzulinhatást, így a cukorbetegség előszobájaként is felfogható.

Az sem titok, hogy az esetek többségében a cukorbetegség a metabolikus szindróma nevet viselő anyagcserezavar részeként jelentkezik, nem önállóan.

Milyen tünetek utalhatnak a metabolikus szindrómára?

  • Megnövekedett hasi körfogat (Ez férfiak esetén 94, nőknél 80 cm feletti értéket jelent)
  • Magas vérnyomás (130/85 hgmm felett)
  • Eltérések a vérzsír-szintben (magasabb triglicerid, alacsonyabb HDL-koleszterin)
  • Magasabb éhgyomori vércukorszint (5,6 mmol/l feletti)

A diabétesz számos súlyos szövődmény oka lehet, és jelentősen megrövidítheti a várható időtartamot is.

Prediabétesz, mint a cukorbaj előfutára

Mielőtt kialakulna a cukorbetegség, annak minden tünetével, prediabéteszes állapot előzi meg, amin minden érintett átesik. Ekkor már magasabb a vércukorszint, de még nem olyan mértékben, hogy egyértelműen cukorbetegségnek lehessen diagnosztizálni.

A prediabétesz jelenségnek két formáját különböztetjük meg egymástól:
Az emelkedett éhomi vércukorszintet (IFG), és a csökkent glükóz-toleranciát (IGT).

Tapasztalatok szerint a prediabéteszesek 40%-a 5 éven belül diabéteszes lesz.

Az I-es és II-es típusú cukorbetegség jellemzői

Az 1-es típusú diabétesz elsősorban gyermekeknél és serdülőknél fordul elő. Ebben az esetben a szervezetből teljesen vagy részben hiányzik az inzulin. A 2-es típusú diabétesz pedig elsősorban felnőtt- és időskorban jellemző, és ebben az esetben a hasnyálmirigy termel inzulint, de a szervezet képtelen a felhasználására. A cukorbetegség közel 90%-a az utóbbi típusba tartozik.

Hogyan előzheted meg a cukorbetegséget és társbetegségeit?

A cukorbetegség megelőzése érdekében 3 kulcsfontosságú alapszabály létezik:

  • Legyél aktívabb, és mozogj rendszeresen!
  • Étkezz egészségesen!
  • Óvd magad a túlsúlytól!

Az egészséges életmód alaptételei egyet jelentenek számtalan betegség megelőzésével. Van, akiknél magasabb a cukorbetegség kialakulásának kockázata. Ide tartoznak a szív-és érrendszeri megbetegedéssel küzdők, a túlsúlyosak, a mozgáshiányos életmódot élők, a 45 év felettiek, adott gyógyszertípusokból folyamatosan szedők, illetve a genetikailag hajlamosak.

Mindebből jól látszik, hogy ahhoz, hogy megelőzhessük a cukorbetegség kialakulását, elsőként egy alapos szűrővizsgálatra van szükség, ami során a szakorvos felméri az egyénre vonatkozó rizikó mértékét, és ennek megfelelő változtatásokra tesz javaslatot a prevenció érdekében.

Testmozgás és immunitás

A rendszeres testmozgás nem csak a testet edzi, de a szervezet védelméért felelős immunrendszert is. Jótékonyan hat a keringési rendszerre, az önbizalomra, a csontok és izmok egészségi állapotára. Arról nem is beszélve, hogy segít megszabadulni a felesleges kilóktól és megelőzi az elhízást, miközben csökkenti az éhségérzetet, és az adott vércukorszintet is.

Szervezeted épsége érdekében napi 30-40 perc testmozgás ajánlott, de ha nagyobb túlsúllyal vagy edzetlenebbül állsz neki, akkor érdemes 10-20 perccel kezdeni, és fokozatosan növelni az edzés időtartamát, intenzitását. Lényeg a rendszeresség. Aerobikozz, súlyzózz, ússz, sétálj. Bármit választhatsz, csak mozogj!

Az EGÉSZség érdekében fogyassz teljesebb ételeket!

A cukorbetegség elnevezése miatt a közhiedelem szerint a betegség elsődleges okát a cukros ételek képezik, ez (részben) tévedés! A túl sok zsír, a finomított szénhidrátok, a felesleges kalóriák, a mikrotápanyagokban és
rostokban szegény ételek fogyasztása mind-mind elhízáshoz, majd cukorbetegséghez vezethet.

Nem csak mozgással tarthatjuk az ideális testsúlyt és önmagunkat fitten, de a táplálkozásunkkal úgyszintén.
Éppen ezért érdemes betartanod a következő táplálkozási alapszabályokat a diabétesz megelőzése érdekében:

  • Minimalizáld a cukorfogyasztást, egyél kevesebb finomított szénhidrátot (pl. fehér lisztet), és kevesebb zsíros ételt.
  • Fogyassz elsősorban teljes kiőrlésű gabonaféléket, friss zöldségeket és gyümölcsöket napi szinten.
  • Igyál sok folyadékot (szénsavmentes vizet, ízesítetlen teákat), de hanyagold a cukros üdítőket és az alkoholt.

A B-vitamin hiánya szintén nehezíti a szénhidrátok felhasználását, ezért minél több szénhidrátot fogyasztasz, annál több, különböző féle B-vitaminra van szüksége a szervezetednek. Amerikai kutatók szerint hatékonyan csökkenthető az 1-es típusú cukorbetegség kockázata halhúsban és omage 3-as zsírsavakban gazdag étrend esetén.
Ezek az esszenciális, jótékony zsírsavak alapvető fontosságúak a sejtek számára.

Mivel a szervezet képtelen az előállításukra, ezért étkezéssel és táplálék-kiegészítőkkel kell gondoskodnunk a szervezetbe kerülésükről. Jótékonyan hatnak az immunrendszer, a szív- és érrendszer és az idegrendszer működésére is. Megtalálhatók a dióban, hideg vízi halakban (pisztráng, tonhal, laza stb.), lenmagban és lenmagolajban, dióban, sötét leveles zöldségekben is.

Ha ezeket a szabályokat betartod, megakadályozhatod az elhízást és a vércukorszintedet is normalizálhatod.

Gyógyszeresen is megelőzhető a II-es típusú cukorbetegség?

Vannak bizonyos gyógyszerek, amikről bebizonyították, hogy a diabéteszt megelőző anyagcsere-állapotban képesek, a 2-es számú cukorbetegség rizikójának csökkentésére. Ennek ellenére, azonban nincs hatékonyabb megoldás az életmódváltásnál!

Ezt igazolja egy USA-ban végzett kutatás is, mely során az életmódváltáson átesett prediabéteszesek közül sokkal kevesebben lettek cukorbetegek, mint azok, akik csupán gyógyszeresen próbálkoztak a megelőzéssel.

Az Egészségügyi világszervezet becslései szerint 2025-re 300 millió fölé emelkedhet a diabéteszesek száma a Földön. Odafigyeléssel, tudatos és egészséges életmóddal, megfelelő szűrővizsgálattal sokat tehetsz azért, hogy Te és a szeretteid, ne gyarapítsátok a cukorbetegek számát.

Nézd meg ezt is

A demencia megelőzhető

9 mód arra, hogy nagyobb eséllyel kerüld el a demenciát

A demenciás esetek mintegy harmadát ki lehetne küszöbölni, ha életünk során jobban odafigyelnénk a mentális ...

Minden vélemény számít!