Egészségügyelet / Életmód / Egészséges életvitel / Változtass, hogy változhass!

Változtass, hogy változhass!

Csokorba szedtük a Health magazin táplálkozási szakértőjének tanácsait arról, hogyan étkezhetsz megfelelően, jól, és mértékkel, avagy hogyan változtasd meg étkezési szokásaidat, hogy az életed is pozitívan változhasson. Ezek a tippek kiállják az idő próbáját.

Ne mondj le semmiről

Ahhoz, hogy egészségesen táplálkozhass, nem kell lemondanod semmiről sem, csupán a mértéken kell változtatnod. Ha túlságosan szigorúan állsz magadhoz, és megfosztod a szervezetedet kedvenc ételeidtől, azzal csak azt éred el, hogy később feladod, és túleszed magad. Ezután is ehetsz sült krumplit, ha szereted, de a nagy kiszerelés helyett kérd inkább a közepeset, aztán egy hét múlva a kis adagot. Így elkerülheted az elégedetlenség miatti vigaszevést.

Minden napra legyen terved

Az éttermi kínálat könnyen elcsábíthat, ha pusztán azzal a céllal ülsz be, hogy egyél egy jót. Ehelyett érdemes előre eltervezned, melyik nap mit ebédelsz, így nem esel a bőség zavarába. Ráadásul nem kell magad mindennap a grillezett csirkemellel és a párolt zöldségekkel traktálnod, a lényeg, hogy egész héten legyen rendszeres, változatos, és kiegyensúlyozott a táplálkozásod.

Arra figyelj, hogy minden nap jusson a tányérodra a teljes kiőrlésű gabonából, gyümölcsből, zöldségből, olajos magvakból.

Változtass étkezési szokásaidon.

Fűszerezz változatosan

A párolt zöldség is lehet változatos, ha változatosan fűszerezed. A zöldségeket fújd le olíva olajjal, szórd meg fokhagymával, sóval, borssal, mielőtt a serpenyőbe teszed, és máris ízletesebb lesz a legunalmasabb falat is.

Előkészítés és tárolás

Sokszor az akadályoz meg minket az egészséges étkezésben, hogy még el is kell készíteni az ételt. Az időhiányt kiküszöbölheted azáltal, hogy az egészséges falatokat, jól záró dobozban, előre elkészítve tárolod, így csak a hűtőszekrénybe kell benyúlnod érte. A zöldségeket, gyümölcsöket is felszelheted, így az egészséges nass is mindig készen áll arra, hogy elfogyaszd.

Ebédelj úgy, mint egy király

Bár a mondás szerint a reggeli a legbőségesebb étkezés, az ebédidő az, amikor az emésztésünk a csúcson van, és ilyenkor igazán szüksége van a szervezetünknek az üzemanyagra. Ekkor érdemes több fehérjét és zöldséget fogyasztani. Egy kiadós tál lencseleves, vagy egy finom kelkáposzta saláta is jót tehet. Ráadásul így könnyű lesz vacsoránál tartani a mértéket, és az éjszaka sem ér tele hassal.

Változtass étkezési szokásaidon.

Felejtsd el a kalóriaszámlálást

Kalóriaszámlálás helyett inkább arra figyelj, honnan származik az étel, amit fogyasztasz, és milyen összetevőkből áll. Válaszd az egészséges, tápanyagban gazdag, ízfokozó- és adalékanyagmentes élelmiszereket, melyek stabilan tartják a vércukorszintet, csökkentik az étvágyat, segítik az agyműködést.

Étkezz bűntudat nélkül

Ha nem csak szükséges üzemanyagként, vagy bűnként, feleslegként gondolsz az ételre, amit aztán majd ledolgozhatsz, akkor könnyebben tartod a diétát. Gondolj úgy minden falatra, mint valamire, ami táplálja a tested, az egészséged, és étkezz bűntudat nélkül, így könnyebben betartható a mértékletesség is, hiszen nem nehezíti frusztráció.

Táplálkozz színesen

Zöld, narancs, piros, lila, sárga – étkezz a szivárvány színei szerint, ugyanis a különböző színű ételek, zöldségek, gyümölcsök más-más ásványi anyaggal, vitaminnal vértezik fel a szervezeted immunvédelmét.

Étkezz színesen.

Vészhelyzetre rágcsálnivalók

A növekvő kalória-bevitel egyik oka a megnövekedett nassolás. Ez legtöbbször olyankor fordul elő, amikor munka közben meglátogatjuk a sarki kisboltot, megkívánjuk a forró perecet, meg egy kis ezt, meg egy kis azt. Könnyű ilyenkor elcsábulni. Ezt a jelenséget legegyszerűbben úgy védhetjük ki, ha az íróasztalfiókban tartunk néhány egészséges nassot (pl. olajos magvak, kölesgolyó, aszalt gyümölcsök).

Kövesd a 80/20-as szabályt

A 80/20-as szabály, vagy más néven Pareto-elv lényege, miszerint az eredményeid 80%-a a tevékenységeid 20%-ból fakad. Ez többféleképpen húzható rá az egészséges táplálkozásra:

Vagyis, ha az esetek 80%-ban odafigyelsz az étkezésre (kerülöd a feldolgozott élelmiszereket, a cukrot stb.), akkor 20%-ban bűnözhetsz.

De úgyis értelmezik a Pareto-elvet az egészséges táplálkozás hívei, hogyha 80%-ban megtelik a gyomrod egy étkezés során, akkor abba kell hagyni az evést. Ez a hozzáállás segít abban, hogy tudatosabban figyeld tested jelzéseit.

Forrás: health.com

Nézd meg ezt is

gyermekegészség

Gyermekkorban dől el a felnőttkori egészség

A gyermekkor a leghatékonyabb időszak arra, hogy megalapozzunk gyermekeink egészségét, teljes életét. Ami aztán nemcsak ...

Minden vélemény számít!