Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Milyen típusú álmatlanságban szenvedsz?

A kialvatlanság az egész szervezetünkre, ezáltal pedig az életminőségünk egészére kihat. Kezeletlenül hagyása csak fokozza a problémákat, betegségekhez, depresszióhoz is vezethet. Egy holland kutatás az inszomnia 5 típusáról számol be.

Az álmatlanság jelenségének típusairól és azok kezelésének fontosságáról dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus nyújtott tájékoztatást.

Nagy egész helyett különböző típusok

Több ezer önkéntes adatait elemezték a Netherlands Institute for Neuroscience kutatói. Vizsgálatuk során arra a következtetésre jutottak, hogy az inszomnia nem egyetlen alvászavar, sokkal inkább öt hasonló, de jól elszeparálható probléma.

Ezek alapján az öt altípus az eltérő személyiségjegyek, a depresszióra való hajlam, az agyi aktivitás és a kezelésre adott reakció alapján differenciálható. A jelenség altípusok szerinti vizsgálata lehetővé teheti, hogy a jövőben személyre szabott insomnia-kezelés valósulhasson meg.

Az álmatlanság sokak életét keseríti meg. A többség, aki ezzel küzd elsősorban elégtelen és rossz minőségű alvás, elalvási nehézségek, gyakori éjszakai ébredések miatt fordul orvoshoz a problémával.
Az insomnia olyan panasz, ami továbbiakat húz maga után a stressz, a szorongás, idegi gyengeség, teljesítménycsökkenés formájában. A kialvatlanság emellett memóraizavarral jár és egyértelműen dekoncentrálttá teszi az érintetteket.

A holland kutatók vizsgálatait az a tény is motiválta, miszerint egyeseknél működnek az inszomnia ellen jelenleg használatos módszerek, míg azok másoknál hatástalannak bizonyultak.

Az álmatlanság jelenségén belül megkülönböztetett alcsoportokat ez a megfigyelés ihlette, az akut – néhány napig vagy hétig tartó -, a krónikus – hónapokig vagy tovább tartó – rendszerezésen kívül.

Az inszomnia 5 fajtája

4322 alvásproblémákkal küzdő önkéntessel töltettek ki kérdőívét a szakértők. Ezek elemzése révén felmérték azokat a személyiségjegyeket, amelyeket a tudósok az agyműködésben és az agyszerkezetben fellelhető különbségekkel állítottak párhuzamba. A válaszok alapján kijelölték az inszomnia öt típusát, majd ezt az eredményt az öt évvel későbbi utánkövetés is megerősítette.

  1. típus: Erősen szorongó: Azok tartoznak ide, akik a szorongásra, feszültségre, levertségre utaló személyiségjegyeknél magas pontszámot értek el.
  2. típus: Mérsékelten szorongó, de jutalomra érzékeny: Azok, akik szorongásaik ellenére nyitottak maradtak az örömteli érzelmekre ide tartoznak.
  3. típus: Mérsékelten szorongó és jutalomra érzéketlen: Ide azok tartoznak, akik mérsékelten szorongók, de nem nyitottak az örömteli érzelmekre.
  4. típus: Enyhén szorongó, magas reakciókészségű: Az ebbe a csoportba tartozók esetében az inszomnia tüneteire erősen hatott a környezet és az életesemények.
  5. típus: Enyhén szorongó, alacsony reakciókészségű. Az ebbe a csoportba tartozók esetében nem hatottak a külső körülmények és életesemények az inszomnia tüneteire.

A kutatás során az is kiderült, hogy az öt típus a gyógyszeres kezelésre és a kognitív viselkedésterápiára adott válaszuk tekintetében is eltérő képet mutat, valamint a depresszió kialakulásának rizikója is erősen eltért az egyes típusokba tartozóknál.

Hogyan kezelhető az inszomnia

Az okok felderítése sarkalatos pont az álmatlanság kezelésében, legyen szó bármilyen alvászavarról, vagy alváshoz köthető panaszról.

Az orvosi kivizsgálás során fény derülhet olyan alvásbetegségre vagy egyéb belgyógyászati, pszichiátriai, fül-orr-gégészeti, kardiológiai, pulmonológiai, urológiai eltérésekre, melyek kezelésével az álmatlanság is megszüntethető – hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus.- Az álmatlanságot kiváltó okok felderítése után a kezelőorvos feladata annak meghatározása, hogy a kezelés a továbbiakban gyógyszeres vagy pszichoterápiás módszerek segítségével, esetleg a kettő kombinációjával történjen.

Forrás: Femina

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

8 tipp a könnyű reggelekhez.

8 út a gondtalan ébredéshez

Avagy így lehet jobb a reggel Van, hogy reggelente, alig bírunk kikelni az ágyból, és …

Vélemény, hozzászólás?