Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Az idei év diétáinak jellemzői, előnyei, hátrányai 1.

Napjainkban rengeteg diéta típus áll rendelkezésünkre, így a bőség zavarában nehéz kiválasztani, megtalálni a számunkra legtesthezállóbb fajtát. Sorozatunkban bemutatjuk a Brit Dietetikusok Országos Szövetségének összeállítását a legnépszerűbb diétákról, párhuzamba állítva őket, rávilágítva előnyeikre és hátrányaikra, különbségeikre.

Az 5:2 diéta

Az 5:2 diéta elve egy időszakos böjtölésen alapszik. A hétből öt napon keresztül az étkezés normális, a maradék két napon pedig böjtölni kell.

A 5:2 diéta követői szerint az agy működésére pozitív hatásai vannak, valamint véd olyan betegségektől mint az Alzheimer-kór.

Az 5:2-es módszer mellett szól, hogy két napig könnyebb tartani egy étrendbeli változtatást, mint mindennap. Egy heti két napból álló szigorú diéta a testzsír, inzulin rezisztencia és más krónikus betegségek nagyobb mértékű csökkenéséhez, visszaszorításához vezethet.

Ellenérvek pedig, hogy a további öt napon sem engedett a mértéktelen evés, mert akkor a két napos böjt nem sokat ér és ráadásul az éhség rossz közérzetet is okoz, így a többi napon be kell állítani a szervezetet az egészségesebb és mértékletes táplálkozásra, valamint nem szabad mellőzni a testmozgást. Ha ezt a diétatípust választod nagyon kell ügyelni arra, hogy a két napos böjt alatt megfelelő legyen a folyadékfogyasztásod, valamint érdemes egyeztetned egy dietetikussal is.

egeszsegugyelet-eletmod-dietak-kiemelt

A Dukán diéta

A Dukán diéta egy alacsony szénhidrátbevitelen és magas fehérjetartalmú étrenden alapuló diéta. Ha tartod magad a diéta által előírt szabályokhoz, akkor nincs határa, hogy mennyit ehetsz, csak ragaszkodni kell a tervhez. A diéta négy fázisból áll, az első fázis alatt egy nagyon szigorú fehérje étrendet kell végig csinálni.

A további három fázis során fokozatosan engedheted vissza az étrendedbe a zöldségeket, gyümölcsöket, szénhidrátokat és egyéb tápanyag típusokat. Természetesen e mellől a diéta típus mellől sem hagyhatjuk el a rendszeres testmozgás beépítését életmódunkba.

Mellette szól, hogy nem kell kalóriaszámolgatással bíbelődnöd, nem éhezel, ha betartod a terv szerint előírt magas fehérjetartalmú ételek fogyasztását, valamint gyorsan jönnek az eredmények is.

Mellékhatása lehet azonban az elején fáradtság, szédülés, kellemetlen szájszag, amelyek a szénhidrát hiánya miatt alakulhatnak ki, valamint a teljes kiőrlésű termékek, zöldségek és gyümölcsök mellőzése székrekedést okozhat.

A Dukán diéta veszélye is abban rejlik, ha túlzásba viszi az ember és nem megfelelő információ birtokában végzi. A különböző élelmiszertípusok mellőzése vitaminhiány kialakulásához vezethet, így ezeket pótolni kell és természetesen a sportról sem szabad megfeledkezni. A változatosság gyönyörködtet, ami ennek a diétának nem tulajdonsága, így fenn áll a veszély, hogy unalmassá válik.

egeszsegugyelet-eletmod-dietak-nagy1

Paleo diéta

A Google felmérése szerint két évvel ezelőtt 2013-ban a Paleo diéta volt a legtöbbet kutatott fogyókúrás módszer az interneten. A Paleo diéta vagyis a barlanglakó étrend minden olyan ételt tartalmaz, amelyet vadászni, halászni, gyűjteni lehet. Gyakorlatilag a mezőgazdaság fejlődése előtti paleo időszakban feltételezett étkezési szokásokat követi a diétaterv.

Követői szerint ez a típusú étkezés egy hosszú távú életmódváltás, amely segít megelőzni, csökkenteni a kockázatát olyan betegségeknek mint a cukorbetegség, rák vagy a különböző szívbetegségek.

A Paleo diéta hatékonyságának és jótékony hatásainak bizonyításához még további kutatásokra van szükség. Azt mindenesetre egyetlen tanulmány sem jelenti ki, hogy ez a típusú fogyókúra hatásosabb lenne mint az többi.

Mellette szól, hogy arra biztat, egyél minél több zöldséget, gyümölcsöt és kevesebb feldolgozott élelmiszert, ezzel csökkentve a bevitt kalóriaszámot is, plusz nem kell vesződni a kalóriaszámlálgatással.

Fontos tudni viszont, hogy ez a diéta egy történelmi találgatáson alapszik, nem konkrét fennmaradt bizonyítékokon. Pénzügyileg is drága lehet, mert a húsfogyasztás az egyik alappillére, továbbá itt is elengedhetetlen az egyeztetés egy szakemberrel, mivel az elhagyott tápanyagokban található vitaminokat pótolni kell.

A sorozat következő részében az új Atkins diétával, az Alkaline- és a Cambridge diétával foglalkozunk részletesebben. Látogasd rendszeresen oldalunkat, és ne maradj le egyetlen információról sem!

Forrás: nhs.uk

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

10 ok, hogy ne próbáld ki a szénhidrát nélküli diétát

A gyors fogyás reményében sokan még mindig kipróbálják a szénhidrátmentes diétát. Pedig a szénhidrát a szervezetünk számára nélkülözhetetlen tápanyag. Mi történik a testünkkel, ha teljesen elhagyjuk a szénhidrátot? 10 pontban összeszedtük miért ne próbáld ki.

Vélemény, hozzászólás?