Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Egészségvédő szokások, melyekkel optimalizálhatod az immunvédelmed

Az egészséges életmód szakértői szerint az immunrendszer erősítése holisztikus megközelítést igényel. Ahogy egy diéta sem hozza formába a testünket egyik napról a másikra, úgy a szervezetünk védekezőképessége sem egyetlen nap alatt válik harcra késszé. Megerősítése következetes odafigyelést igényel. A kialakult vírushelyzet miatt eleve több távolságot tartunk embertársainktól, többet mossuk a kezünket, és több vitamint szedünk, ugyanakkor nem dőlhetünk be a gyors immunitást ígérő reklámoknak, termékeknek.

Gondolj úgy az immunrendszeredre, mint az egészséged, közérzeted hajójának kormányosára. Az a feladata, hogy megvédjen téged, ezért a legénységét is feladatokkal látja el, azzal kapcsolatban, hogyan vehetik észre és fojthatják el csírájában a bajt, legyen szó vírustámadásról, baktériumbojkottról stb. Mindez egy tartós folyamat része.

„Az immunitás utolsó pillanatban történő, reakciós megközelítése ellentétben áll azzal, ahogyan gondolkodnunk kellene róla”

Vallja Nicole Avena, a Princetoni Egyetem egészségpszichológiai professzora. Meglátása szerint az immunvédelem maraton, nem sprint. Immunvédelmünk kiépítése hosszú folyamat, ami olyan sokat hallott életmódbeli tényezőkön múlik, mint az alvás, a stresszcsökkentés, a méregtelenítés. A legfontosabb, hogy ezekre figyeljünk oda, ugyanakkor ne várjunk villámmegoldást.

“Egy hét alatt nem leszel egészségesebb azáltal, ha vitaminokkal tömöd magad, mert egy hozzátartozód beteg lett” – mondja E. John Wherry, a Pennsylvaniai Egyetem Immunológiai Intézetének igazgatója. – De bizonyos fokig megerősítheted a védelmedet a rendszeres odafigyeléssel.”

Immunitást optimalizáló szokások, melyekre érdemes különösen összpontosítanod

Alakíts ki alvási rutint

Az alvás – különösen a legalább hét órás éjszakai alvás – a legfontosabb. A Sleep folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok az emberek, akik egy héten keresztül legalább 1-6 órát ébren töltöttek éjszaka, négyszer nagyobb eséllyel kaptak vírusos megfázást. A megbetegedés kockázata még nagyobb volt azoknál, akik éjszakánként kevesebb mint öt órát aludtak.

“Minden, amit ébren teszel – étkezés, emésztés, munka, járás, testmozgás – arra ösztönzi a tested, hogy felszabadítsa a gyulladásos sejteket” – mondja Rita Kachru, klinikai immunológus és allergológus. – Az alvás szünetet ad a testednek mindezektől.”
A hosszú távú, következetes jó alvási szokások kialakítása a megfelelő immunitás egyik építőköve.

 

Tippek: Vacsorázz magnéziumban gazdag ételt (pl. spenót, bab, dió). A magnézium segíti a test és az agy ellazulását, ez pedig a frissítő pihenést.

Tartsd kordában a stresszreakciód

„Köztudott, hogy a stressz kortizolt szabadít fel. Ez a hormon felel a szervezet harc vagy menekülési reakcióiért. Ha magas a kortizolszint, akkor az immunrendszer nem olyan aktív – mondja Daniel M. Davis, az angliai Manchesteri Egyetem immunológia professzora. – A tested kivonja erőforrásait a védelemből és beveti azokat ott, ahol veszélyt észlel.”

A feszültség kiküszöbölése helyett finomítsd a megbirkózás módját a következő tanácsok segítségével, melyek révén kezelhetőbbé válik a stressz és enyhül a szervezet kortizol-reakciója.

Hálamódszer

Pszichológiai tanulmányok is alátámasztják, hogy hálával csökkenthető a stressz. Érdemes úgy indítani és zárni a napot, hogy felsorolunk magunkban 3-3 dolgot, amiért hálásak lehetünk.

Csak a ma van

Azáltal is csökkenthető a belső feszültség, ha mindig csak az adott nap feladataira kontrázunk a távlati célok, feladatok és határidők helyett.

Elő a titkokkal

Valld be a titkaidat. Bután hangozhat, de kutatások támasztják alá azt is, miszerint a titoktartás szintén fokozza a szervezet kortizol-kibocsátását. Vagyis immungyengítő stresszállapotot generál. Egy bizalmas barát vagy egy terapeuta segítségével ettől a tehertől könnyen megszabadulhatunk.

Mozogd ki magadból

A testmozgás is segít a kortizol modulálásában, ugyanakkor a túlzásba vitt edzéssel ellenkező hatást érhetünk el. Ideális esetben érdemes rendszeresen, mérsékelt testmozgást végezni. Erre a napi minimum 20 perc séta is ideális, különösen, ha ezt egy szép parkban vagy egy hangulatos erdei turista útvonalon tesszük meg.

Forrás: womanhealthmag

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

A legerősebb szív érrendszeri rizikófaktorrá lépett elő a stressz

Az elhízást és a mozgásszegény életmódot megelőzve idén a stressz bizonyult a legerősebb rizikófaktornak a szív-érrendszeri betegségek szempontjából – derül ki egy friss kutatásból. Miért beszélhetünk népbetegségről, ismerjük-e a rizikófaktorokat, honnan tudhatjuk, mit tehetünk az egészségünkért? Ezekre a kérdésekre kerestünk választ a kutatás és dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa segítségével.

Vélemény, hozzászólás?