Egészségügyelet / Betegség ABC / A karácsonyi lidércnyomás 5 mumusa

A karácsonyi lidércnyomás 5 mumusa

A karácsony a legnagyobb ünnep az év során, amely az idealizált elképzelés szerint magasztos, csillogó, békés és csodákkal teli. Az elképzelés, a média által elénk tárt ünnepi trend azonban gyakran nem fedi a valóságot, így előfordulhat, hogy az ünnepek inkább a negatív érzéseinket erősítik fel.

A társadalom által sugallt, és így a saját magunkkal szemben felállított elvárás, hogy az ünnepek alatt boldognak, felszabadultnak, általában véve pozitívnak, jókedvűnek és lelkesnek kell lenni. Ez az elvárás a lehangoltságot csak fokozhatja, ami akár depresszióig is fajulhat, vagy felerősítheti azt. A probléma ott merül fel először, amikor komolyabban megfordul a fejünkben, hogy nem érezzük, amit kellene, sőt minden porcikánk tiltakozik az ünnepek ellen. Összegyűjtöttünk néhány tényezőt, ami ezt a feszültséget okozhatja Benned. Ha ismered a “mumusokat”, talán kevesebb negatív befolyással lesznek Rád.

Karácsonyi lidércnyomás.

1. Pénz

A karácsony anyagilag megterhelő ünnep, hiszen az ajándékozás, a „vágyak” kielégítése napjainkban nem olcsó mulatság. Az érzés, hogy nem engedhetjük meg magunknak a vágyott színvonalat, a drága ajándékokat, vagy egészen az alapokat, például a legszebb fenyőfát, bűntudatot, elkeseredettséget, elégedetlenséget szülhet.

2. Fáradtság

A munka mellett az ünnepi előkészületek karácsony reggelére teljesen kimerítik az energiatartalékokat, így mire az ünneplésre kerülne sor, már nem is tudjuk szívből élvezni az alkalmat.

Karácsonyi depresszió.

3. Család, rokonok

A családlátogatás, vagy a rokonok vendégül látása már-már kötelező feladatnak számít ilyenkor, ami egyfelől nem biztos, hogy mindenki számára élvezetes program, másfelől lelkiismeret-furdalást okozhat, ha valakire nem jut elég idő. A rohanás és a megfelelési kényszer mindenki irányába pedig pszichésen is megterhelő lehet.

4. Magány

Ha valakit érzelmi veszteség ért, gyászol vagy egy nehéz váláson van túl, akkor keservesen szembesülhet a helyzettel, hogy egyedül kell töltenie a karácsonyt, de az a tény is megviselheti, hogy a hiányolt személy nélkül.

5. Depresszió

A betegség jelenléte, a szezonális depresszió is lehet oka az ünnepi levertségnek. A szezonális hangulati zavar általában ősszel indul, és a téli napokon a legsúlyosabb, a rövid, szürke nappalok következtében.

Általában a nők esetében jellemző az ünnepi hangulatzavar előfordulása, mivel a készülődés nagyobb része elsősorban rájuk nehezedik.

Öngyilkosság az ünnepek alatt.

Ünnepek vs. öngyilkosság

A szóbeszéd szerint az év végi ünnepek alatt az öngyilkosságok száma is megugrik, azonban a kutatások az ellenkezőjét bizonyítják. Bár valóban több a depressziós a téli időszakban, túlnyomó részt ilyenkor a családtagok és a barátok is jobban odafigyelnek egymásra, így a lehangoltság lehet jellemző az öngyilkosság azonban nem az.

Jellemző tünetek a túlzott stressz, alvászavar és a depresszióval járó általános rosszkedv. Ha a karácsonyt érdektelenül, és az értéktelenség érzetével éljük meg előfordul, hogy a társasági életünkkel szemben is elutasítóbbá válunk. Ha ezeket a tüneteket tapasztaljuk magunkon, hozzátartozónkon, vagy egy barátunkon, és egy-két hétnél tovább tartanak, akkor érdemes elgondolkodni szakember segítségén.

Így lendülhetsz túl a holtponton

Próbáld rendszerbe tenni, és előtérbe helyezni a saját elvárásaidat. Mindenekelőtt el kell szakadni a média által sugárzott idealizált képtől, és a saját ízlésednek megfelelően alakítani az ünnepi hangulatot. Állíts fel szabályokat, korlátokat, mind az ajándékvásárlás, mind az ételek, mind az ünnepi dekoráció tekintetében. Határozd meg, mire mekkora összeget szánsz, és mennyi energiát tudsz fektetni beszerzésükbe, elkészítésükbe. Készíts konkrét tervet, időbeosztást.

Ha mégis megterhelőnek érzed ezt az időszakot, és a velejáró tennivalókat, kicsúsznak a dolgok a kezeid közül, állj meg egy pillanatra, relaxálj, majd nyugodtabb lelkiállapotban az adott helyzethez mérten tervezd újra az egészet. Ha nem sikerül ezekkel a módszerekkel csillapítanod a feszültségedet, használhatsz természetes nyugtatókat is, hogy helyrebillentsd lelki egyensúlyodat. Ha elkerülhetetlen, hogy egyedül töltsd a karácsonyt, semmiképpen ne zárkózz be.

Számos program elérhető az ünnepek alatt is, valamint önkéntesként csatlakozhatsz segítő szervezetekhez, és olyan rászorulókért dolgozhatsz, akik lehet nálad is rosszabb helyzetben vannak.

Nézd meg ezt is

A szezonális depresszióról.

Vigyázat: Támad a szezonális depresszió

Mint diagnosztikai kategória nem létezik az őszi depresszió fogalma, az viszont jól kimutatható, hogy a ...

Minden vélemény számít!