Egészségügyelet / Érdekességek / Már a fák látványa is csökkenti a stresszt

Már a fák látványa is csökkenti a stresszt

Minél több fát látunk, annál kevésbé stresszelünk

Egy friss tanulmány szerint egy séta fákkal szegélyezett úton, még ha a város kellős közepén történik is, jelentősen csökkenti a stressz-szintet, sőt minél több a fa, annál jobban csökken a stressz. Köztudott, hogy a természeti környezet nyugtató hatású, ám ezidáig kevés tudományos tanulmány látott ezzel kapcsolatban napvilágot.

Az Illinois-i és a Hong Kong-i Egyetem kutatói a 158 résztvevőt változatos stresszhatásoknak tették ki a tudomány nevében. Először nyilvános előadás megtartására kellett készülniük, majd matekteszt megoldása volt a feladatuk egy bizottság, és egy videokamera előtt.

A fák látványa csökkenti a stresszt.

Megvárták, míg a résztvevők stressz-szintje eléri a maximumot, ezután VR-sisakkal (Virtuális Valóság sisak) kellett végignézniük egy 1 órás filmet, ami városi környezetben készült. 10 darab film közül választhattak ki egyet megtekintésre. A videókban csak a benne szereplő fák mennyiségének tekintetében (0-70%) voltak eltérések.

A kutatásban résztvevők mentális stressz szintjét kérdőívek kitöltésével mérték. Az eredményeket 3 fázisban gyűjtötték: stresszelés előtt, az utolsó feladat után, és a kísérlet legvégén egy rövid lazítás után.

Minél több a fa, annál kisebb a stressz.

A feldolgozott eredményekből készült grafikon világosan megmutatta, hogy egyenes arányosság van a videón látott faborítottság sűrűsége, és a stresszcsökkenés mértéke között.

Ahogyan nőtt a lombkoronák aránya, úgy csökkent a stressz-szint.

Az Environment and Behavior folyóiratban jelent meg a tanulmány, amely most már tudományosan is alátámasztja a természet nyugtató hatását, és igazolja a természetes helyszínek jótékony erejét a stressz csökkentésében.

„Az eredmények azt mutatják, hogy a lombkorona látványa városi környezetben is segíti a stresszoldást, továbbá az is kiderült, hogy minden egyes fa számít” – nyilatkozták a kutatás vezetői (Prof.Bin Jiang, Prof.Dongying Li, Prof. Linda Larsen, Prof. William C. Sullivan).

Forrás: origo.hu

Nézd meg ezt is

A kimerültség tünetei

8+1 kimerültségre figyelmeztető jel

Huzamosabb ideje morcos, de lagymatag vagy, és úgy érzed üresjáratban üzemelsz? A kimerültség esetében nem ...

Minden vélemény számít!


Hirdetés