Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Megsérültél? Ezért jobb, ha nem jegeled…

Egészségünk érdekében egyáltalán nem mindegy, hogy milyen módon látunk el egy akut sérülést. Szabó Klára, a Sherlock Rehab gyógytornásza és manuálterapeutája szerint például egy sportsérülés esetén először általában mindenkinek a jegelés jut eszébe, ám fontos tudni, hogy ez a módszer ma már a múlté.

Friss kutatások szerint ugyanis a jég segíthet a fájdalomcsillapításban, de a regenerációban nem. Sőt, amennyiben túl sokáig alkalmazzuk, akkor késlelteti a gyógyulást. Tehát a jegelés, azaz a RICE (Rest /pihenés/, Ice/jegelés/, Compression /nyomás/, Elevation/megemelés/) korszaka lejárt. Mivel a jegelésnek nagyon erős, akut fájdalomcsillapító hatása van, azt a hamis érzetet keltheti, hogy javul az állapotunk.

Valójában csak elnyomja a regenerációhoz szükséges gyógyulási folyamatokat. Érdekes tény, hogy már az az orvos sem támogatja ezt a módszert, aki kifejlesztette. Gabe Mirkin így nyilatkozott: „Csináld nyugodtan, ha jobban érzed magad ettől, de tudd, hogy késlelteti a gyógyulást. Hosszútávon semmit sem fog megváltoztatni.”

HATÉKONY KEZELÉSEK

– Az utóbbi időszakban számos akut sérüléssel találkoztam, és nagyon fontosnak tartom, hogy a régi, elavult módszerek helyett mindenki tisztában legyen a leghatékonyabb kezelésekkel – hívta fel a figyelmet a szakértő, hozzátette: – A legjobb, amit sérülés esetén tehetünk, hogy minél előbb visszatérünk a mozgáshoz. Ennek a folyamata az alábbi mozaikszavakkal foglalható össze: MOVE, PEACE & LOVE.

MOVE, AZAZ

  • Movement, not rest: Mozgasd, ne pihentesd!
  • Options – Offer other options for cross training: Használj többféle edzést!
  • Vary rehabilitation with strength, balance and agility drills: Egyszerre fejleszd az erőt, az egyensúlyt és az ügyességet!
  • Ease back to activity early for emotional strength: Hamar állj vissza az aktivitásra, hogy lelkileg erős maradhass!

EGY MÁSIK MEGKÖZELÍTÉS SZERINT, PEACE & LOVE:
PEACE (1-3 nap):

  • Protect: Védd!
  • Elevate: Polcold föl!
  • Avoid anti-inflammatory modalities: Kerüld a gyulladáscsökkentőket!
  • Compress: Használj kompressziót!
  • Educate: Tanuld meg újra használni!

Az első napok után pedig jöhet a LOVE:

  • Load: Terheld!
  • Optimism: Légy optimista!
  • Vascularisation: Fokozd a vérkeringést!
  • Exercise: Végezz edzést!

EZÉRT FONTOS A MOZGATÁS

– A sérült területet mindig finoman és fokozatosan kell mozgatni, lehetőleg a teljes mozgáspályán – magyarázta Szabó Klára. – Legfeljebb az első 3 napban kíméljük az adott testrészt, ezzel ugyanis elkerülhetjük az esetleges bevérzést. Nagyon fontos, hogy az izom állapotát a lehető legjobb formában kell megtartani, az immobilitás (mozdulatlanság) miatt ugyanis az izom jelentősen leépül, ezért az érintett terület vérellátása is gyengül. Ennek következtében a méreganyagok elszállítása és a kellő mennyiségű oxigénellátás akadályozott, így a gyulladás elhúzódhat – hívta fel a figyelmet a szakértő.

GYAKORLATI TANÁCSOK

  • Mellőzzük vagy minimalizáljuk a rögzítők használatát, ugyanis ezek lassítják a felépülést.
  • Már a kezdeti szakaszban kombináljuk a különböző mozgásformákat: vízben futás (uszodák gyerekmedencéjében, nyílt vízen), úszás, ellipszis tréner, evezőpad használata, kis súlyzós edzések, könnyed korcsolyázás, lassú futás stb.
  • A megfelelő vérellátást kardio mozgásokkal érhetjük el.
  • Egyszerre fejlesszük az izomerőt, az egyensúlyozó képességet és az ügyességet!

BÁTORÍTÁS, TÁMOGATÁS

– Fontos, hogy a sérülést követően, minél előbb kezdjük el fejben “rehabilitálni” a pácienst. Bátorítsuk, támogassuk lelkileg, javasoljunk személyre szabott mozgásformákat. Konkrét megoldási lehetőségekkel megnöveljük a beteg saját felelősségét a felépülésben, ami által a gyógyulás is hamarabb bekövetkezik. Az optimista hozzáállás már önmagában fél siker – mondta a szakértő.

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

Új üzeneted érkezett: A tested szól, ha hiánytól szenved!

A szervezetünk komplett rendszere „vészhívásokat” indít, különböző tünetekkel figyelmeztet minket arra, ha baj van, arra, ha valamilyen hiánnyal küzd. Ezekre az üzenetekre érdemes odafigyelni. Mutatjuk azt az 5 egyértelmű tünetet, amivel a szervezeted vitaminhiányt jelez, ezért nem tud megfelelően működni.

Vélemény, hozzászólás?