Wavita egészség webáruház
Hirdetés
KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!
Hirdetés

Lábalj ki kiabálással: Wellness üvöltés az idegeknek

Szakértők szerint az egyik leghatékonyabb stressz-levezető, frusztráció-oldó megoldás az üvöltés. Sokunkkal előfordult már, hogy úgy összecsaptak a fejünk fölött a mindennapok hullámai, hogy legszívesebben teli torokból üvöltöttünk vagy sikítottunk volna egyet. Nem véletlenül, hiszen a belső feszültségünk ilyen módon történő kihangosítása hihetetlen feloldó hatással bír, mindaddig, amíg nem mások ellen irányul.

Ha nem tudjuk magunkból kiadni a dühünket, haragunkat az olyan erejű elfojtással járhat, ami előbb-utóbb ártalmas formában robbanhat ki belőlünk, és ez a fajta stressz az egészségre is ártalmas, arról nem beszélve, hogy másokat is bánthatunk vele.

Egy kis történelem: Terápiává tett üvöltözés

A 70-es évek ellenkultúrájából ered a sikoly- vagy üvöltésterápia (másik nevén primal therapy), amit Arthur Yanov pszichológus dolgozott ki az elfojtott traumák kezelésére. Yanov terápiája szerint a neurózis az elfojtott gyermekkori traumákból táplálkozik. A pszichológus úgy vélte, hogy a trauma kezeléséhez a páciensnek fel kell idéznie és újra kell játszania magában az adott traumás élményt, és ki kell fejeznie az ezzel járó haragját és frusztrációját. Spontán és féktelen sikolyokra, hisztáriára buzdította pácienseit.
Olyan hívekkel büszkélkedhetett a terápia és az említett pszichológus, mint John Lennon és Yoko Ono. Lennonék szerint a sikoltozás „biztonságos módon hozzáférhetővé teszi az elrejtett érzéseket”.

A Beatles sztárja szerint a terápia tette lehetővé, hogy „embernek érezze magát”.

Dr. Yanov irodájában kiságyak, játékok segítették a gyermekkori létezésbe való gondolati utazást, pácienseit arra buzdította, hogy érjék el csecsemőkori önmagukat, és fedezzék fel magukban a bennük rejlő ősfájdalmat. A páciensek bármilyen rendelkezésre álló eszközzel kiengedhették feszültségüket: erőszakkal (párnapüföléssel), sírással, ordítással, sikítással.

Voltak, akik vitatták a módszer hatásosságát. Tomas Videgård pszichológus 1975-ben meginterjúvolta Yanov betegeit a Primal Centerben végzett kezelés megkezdése előtt és után; Ezek alapján kiderült, hogy a résztvevők közel egyharmada idő előtt hagyta el a terápiát, a paciensek 40 százaléka volt elégedett az eredménnyel.

Egy 1983-as tanulmány során 13 üvöltésterápiával kezelt beteget értékeltek a kezelés előtt és után. Tíz betegnél neurózis, háromnál pedig személyiségzavar volt jellemző a DMS-III (a pszichiátria zavarok klasszifikációs rendszerének) kritériumai alapján. A tanulmány arra a megállapításra jutott, miszerint a terápiában részesülő 11 betegből nyolc állapota óriási végleges javulást mutatott, az egyik betegnek „a kezelés hatására azonban affektív pszichózisa lett”.

Lábalj ki a problémáidból kiabálással

Az üvöltés semmilyen káros mellékhatással nem jár, sőt: működésünk három szintjén is támogatást nyújthat számunkra azáltal, hogy megkönnyebbülést hoz a kognitív (gondolkodás), az érzelmi (érzések) és a viselkedés szintjén is.

A kínaiaknál régóta a hagyományos orvoslás és a népi kultúra részét alkotja az üvöltözés gyakorlata, ami edzi a tüdőt és a májat. Nem véletlen, hogy a harcművészetek is teret engednek az ordibálásnak. Egy kutatás az Iowa Állami Egyetemen a „csatakiáltást” használó és nem használó harcművészek markolásának erejét mérte. A vizsgálat eredménye azt mutatta, hogy a résztvevők markolásának ereje mintegy 7 százalékkal nőtt, amikor egy rövid kiáltást hallattak, ahhoz képest, amikor nem.

Üvöltsd ki magadból a Covid-stresszt

A The New York Times létrehozta a Primal Scream Line-t, ami arra szólítja azokat, akiknek üvölthetnékjük van (különösen a home office-ban lévő szülőket), hogy hívják fel a forródrótot, és eresszék ki a gőzt egy hívás erejéig kiabálással.

Ha nem akarjuk a frászt hozni a családunkra, barátainkra, szomszédainkra, érdemes kimenni a természetbe, és egy szabad placcon útnak indítani a belső feszültségünket egy kiadós üvöltéssel.
De választhatjuk Lindsay Istace jógi Rage Yoga-ját is, ami a légzőgyakorlatokat ordításra cseréli.

Erről a módszerről könyvet is találsz Dühjóga: Engedd szabadjára a belső gazfickót címmel. A Budapesten is megtalálható Rage Roomokban vagy Dühöngőkben akár egy kocsit is szétzúzhatunk baltával, baseball-ütővel vagy feszítővassal hangos ordításokkal körülbelül 10.000-20.000 Ft-ért.

Forrás: NLC

Wavita.hu a Walmark webáruháza
Hirdetés

Nézd meg ezt is

10 mód, hogyan vigyázz a mentális egészségedre

Szükségünk van mentális, lelki egészségre ahhoz, hogy elláthassuk mindennapi feladatainkat, új dolgokat tanulhassunk, képesek legyünk …

Vélemény, hozzászólás?